MSBTE Hindi




महाराष्ट्र राज्य तकनीकी शिक्षा बोर्ड (MSBTE) महाराष्ट्र सरकार का एक स्वायत्त बोर्ड है जो राज्य में डिप्लोमा स्तर की तकनीकी शिक्षा से संबंधित मामलों को विनियमित करने के लिए अनिवार्य है। पाठ्यक्रम विकास- यह संकाय विकास कार्यक्रमों, छात्र विकास पहल, उद्योग-संस्थान बातचीत, अकादमिक निगरानी और विभिन्न ऑनलाइन मूल्यांकन गतिविधियों के माध्यम से कुशल कार्यान्वयन रणनीतियों MSBTE का महत्वपूर्ण प्रतीक है। हाल के दिनों में, MSBTE ने कौशल विकास गतिविधियों में अपना स्थान बनाया है, इस प्रकार इसके क्षितिज और सेवा के क्षेत्र को व्यापक बनाया है। हालांकि, डिप्लोमा छात्रों से अपेक्षित रूप से उद्योग के अनुरूप सूट करने के लिए पाठ्यक्रम का संशोधन एक सख्त जरूरत बन गया था और देर से रोजगार की क्षमता के लिए एक बहुत ही महत्वपूर्ण पैरामीटर था जो शैक्षणिक वर्ष 2017-18 से पूरा और कार्यान्वित किया गया है।
इस प्रणाली के साथ और हितधारकों के सुझावों और प्रतिक्रिया से निकटता से जुड़े होने के बाद, यह मेरी कोशिश होगी कि विभिन्न प्रक्रियाओं को फिर से शुरू करना और हितधारक छात्रों के लाभ के लिए बेहतर तकनीकी कार्यान्वयन और मूल्यांकन तकनीकों को अपनाना।

English:

Maharashtra State Technical Education Board (MSBTE) is an autonomous board of the Government of Maharashtra, which is mandatory to regulate the diploma level technical education related matters in the state. Curriculum development- This faculty development programs, student development initiatives, industry-institution talks, academic surveillance and efficient implementation strategies through various online evaluation activities are important symbols of MSBTE. In recent times, MSBTE has made its place in skill development activities, thus broadening its horizon and service sector. However, the need for diploma students to suit the industry as expected, the revision of the curriculum became a dire need and there was a very important parameter for late employment potential which was completed and implemented from the academic year 2017-18. is.

With this system and closely linked to the suggestions and feedback of the stakeholders, it will be my endeavor to restart the various processes and adopt better technical implementation and evaluation techniques for the benefit of the stake holder students.

Comments